mytimeinbrussels.reismee.nl

Week 10: Weekje overal en nergens...

In het eerste deel van de week stond er niet veel bijzonders op het programma. De wekelijkse overleggen stonden op het programma en ik heb gewerkt aan diverse notities en nieuwsartikelen. Voor het eerst heb ik deze keer meegeschreven aan een zogenoemde signalering, waarbij wij als vooruitgeschoven post in Brussel melding maken van een nieuw voorstel en hierbij vertellen wat dit inhoudt en hoe dit voor provincies van belang kan zijn. Deze keer ging dat over een noodverordening betreffende vergunningen voor duurzaam opgewekte energie.

Donderdag zijn we met collega´s van de Haagse en Brusselse lobby afgereisd naar Den Haag voor de ´Nacht van de Lobbyist´. In de middag hebben we afgesproken bij het kantoor van het Interprovinciaal Overleg, waarna we naar het Tweede Kamergebouw zijn gegaan. Hier hebben we in de plenaire zaal een klein deel gevolgd van de beantwoording van vragen tijdens de behandeling van de nieuwe Pensioenwet. Tussendoor hebben wij ook nog even een bakje koffie gedronken met een Zeeuws Kamerlid en haar medewerker. Altijd leuk om deze mensen te ontmoeten en hen te kunnen vragen naar hun dagelijks werk als lid van de Tweede Kamer. Na even wat gegeten te hebben in het restaurant van Nieuwspoort zijn we naar de Nacht voor de Lobbyist gegaan. De opening werd verzorgd door Joris Luyendijk, bekend van het boek ´De 7 vinkjes´. Hij vertelde ons zijn verhaal over ongelijkheid in de top van private- en publieke organisaties en hield ons daarin ook wel een soort spiegel voor. Na deze bijzondere opening stonden de deelsessies op het programma. Ik nam deel aan een sessie over burgerberaad en een sessie over de invloed van lobbyisten. De sessie over burgerberaad ging over hoe de bestuursorganen meer inspraak kunnen geven aan burgers en het nieuwe initiatief van Burgerberaad als medium hiervoor. De naam van de tweede sessie spreekt voor zich en hierbij hebben we vooral ook gesproken over hoe de toekomst er uit zou komen te zien, met de invloeden van Twitter en andere sociale media op de achtergrond.

Na de nacht te hebben doorgebracht in Scheveningen ben ik doorgereisd naar Langedijk, want op vrijdagavond stond het al 2 x uitgestelde concert van ´Feuerengel, a tribute to Rammstein´ op het programma. Met een aantal vrienden ben ik hierheen geweest en wat een spectaculair concert was het weer! Een grote vuurshow!

Ondertussen zit ik weer lekker op mijn kamer in Brussel, mij voor te bereiden op de komende week. Hoe die afloopt horen jullie volgende week. See you!

Netty Hoffmann

Weer een druk weekje Marc!

Carla

Bedankt je mail Marc. Klonk weer super leuk allemaal.